Пројекти

Projekat „Code Race & SDGs“ 

KRATAK OPIS PROJEKTA:

Uvod:

U projektu „Code Race & SDGs“ učestvovali smo zajedno sa učenicima osnovnih i srednjih škola iz Grčke, Tunisa i Litvanije. Reči „CODE“ – predstavlja kodiranje, šifrovanje, komunikaciju, prevođenje iz jednog oblika komunikacije u zajedno drugi. „RACE“ u značenju zajednica, porodica, određena pripadnost a „SDGs“ predstavlja 17 međusobno povezanih globalnih ciljeva održivog razvoja, postavljenih 2015.g. od strane Generalne skupštine UN a koje bi trebalo ostvariti do 2030.godine. Učenici su radili na projektu na redovnim časovima informatike, ali i preko Etwinning sekcije, što je priloženo u planu. Projekat je bio prilično zahtevan, ali smo i učenici i ja zadovoljni jer smo puno toga novog naučili.

Cilj Projekta:
Projekat kroz informatiku na jedan zabavan način prikazuje učeničke veštine programiranja i upotrebu IKT alata kako poznatih (Kahoot, Quiziz, Scratch, Microbit,Google Drive, Powerpointa, padleta, mentimetra,itd) tako i novih – upotreba veštačke inteligencije i alata DALLE-2 za pravljenje originalnih slika od  interesovanja učenika drugih škola putem „highlight“ reči,  pravljenje sopstvenog avatara uz pomoć AvatarMaker-a, sastavljanje mozaika pomoću alata Mosaically, upotreba Canva programa, Thinglinka, Genially, itd.
Pored informatičkih znanja, glavni cilj projekta je bio i  upoznavanje sa ciljevima održivog razvoja i  doprinos učenika putem zajedničkih produkata u internacionalnim timovima.
Uz ovaj projekat mi smo saradnju proširili i na neke druge događaje, kao što su Code Week 4All, gde smo nastupali sve škole zajedno sa raznim aktivnostima (Evropski Dan jezika i Programiranje preko Mikrobita, u našem slučaju)

Uvodne aktivnosti:
Uvodne aktivnosti su bile upoznavanje, ali tako što je svaka zemlja trebalo da istraži neku drugu i predstavi je na TwinSpacu (mi smo predstavile Grčku, a Litvanija je predstavila Srbiju).  Učenici su sebe  predstavili putem Avatara i preko svojih interesovanja i omiljenih životinja, boja, pevača i slično, a onda je svako mogao da svog novog prijatelja putem OpenAI Dalle-2 predstavi kao originalnu sliku.  Od svih slika je onda sastavljen mozaik. Tu je i naš prvi finalni proizvod, koji je napravljen kao logo projekta.

Programi i produkti:
Učenici su na časovima informatike spremili i više prezentacija vezanih za bezbednost na internetu, otvorene podatke, robotiku, veštačku inteligenciju, kao i radove u Scratchu i svi su postavljeni na Twinspace i dostupni ostalim učenicima. Takođe su radili sa mikrobitovima, prezentacije na temu pojedinačnih ciljeva održivog razvoja i postavljali radove na padlete..

Saradnja učenika
Glavni zadatak koji je bio pred našim učenicima bio je da se uključe u internacionalne timove i da se posvete istraživanju ciljeva održivog razvoja (SDGs), i zajedničkim snagama sastave nešto kreativno putem alata koji sami odaberu.
Učenicisuprvobacali “kocke” prekoMikrobita I dobijalibrojeve I takobiralikojiće SDG cilj da obrađuju (od 1 do 17). Na forumusupisaliko je kojiciljodabrao I kojućepreuzetiulogu u tom Internacionalnomtimu. Moglisubiratiuloge: Activist, Maker,Town council ili Citizen (poštosumojiučeniciizosnovneškole, a većina je bilaizsrednjihškola, većinomsubiraliulogu Citizen)
Koristili su Forume i kasnije,za razmenu ideja, podršku jedni drugima, diskusije i dogovore a nastavnice su pratile njihove diskusije i bile tu za njih ako je trebala neka pomoć. Svaki tim je onda svoje radove postavljao na njihov zajednički padlet.

Video konferencije – online:
Putem video konferencija su se učenici sretali online više puta, takmičili se preko Hour of Code, Kahoot-a, Quiziz-a i posle svake video konferencije popunjavali evaluacione upitnike preko alata Mentimeter.
U okviru kolaborativnog rada učenici su spremili i nekoliko pitanja za zajednički kviz - o ciljevima koje su istražili, ali i o zemljama iz kojih dolaze, i ta pitanja su uvrštena u Kahoot! Kvizove na video konferenciji u maju 2023.
Nastavnice su takođe često imale dogovore kako bi pratile svoj plan rada – bili su to zajednički online susreti, ali i prepiske putem Messengera i mailova.

Zajednički produkt projekta
Zajednički produkt ovog projekta je Društvena igra pod nazivom „Board Game CodeRace & SDGs“ . Igra ima figure (osmišljene od strane učenika) i kartice sa pitanjima i odgovorima za svih 17 ciljeva održivog razvoja. Učenici su sastavljali pitanja u okviru internacionalnih timova i ispod su navedena imena učenika, a sve je plastificirano i štampano preko 3D štampača u školi u Grčkoj,koja je dostavila po jedan primerak svim školama-partnerima na projektu.

Događaji na kojima smo zajedno učestvovali:
Pored rada na projektu prekoTwinSpace,  učestvovali smo i na javnim događajima. Prva video konferencija obeležena je takmičenjem škola na platformi Hour of Code . Što se tiče  Code Week eventa,  izdvojila bih Evropski Dan Jezika iz 2022.godine, koji su obeležili moji učenici u školi, izgovarajući reči na sedam jezika, kao i  događaj vezan za upotrebu microbit uređaja 2023. godine. Na Code Week-u smo učestvovali zajedno (Code 4all).
Za ovaj projekat dobili smo Nacionalnu oznaku kvaliteta (NQL) 31.08.2023. godine.
 
Linkovi na video zapise vezane za projekat „Code Race & SDGs“:
Etwinning: https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/code-race-sdgs
Bacanje kocke i izbor ciljeva SDGs: https://www.youtube.com/watch?v=pogocBMGfc8
Video Aleksa Markov, Samos: https://www.youtube.com/watch?v=x6ooIJtkvXA
Grčka u očima učenika iz Srbije: https://www.youtube.com/watch?v=afvCDIqS9Rk
Rad učenika na SDG projektu: https://www.youtube.com/watch?v=yE8luSAC9kY
Međunarodni dan jezika u Samošu+Code Race https://www.youtube.com/watch?v=8o9mZZPPJjo
Učenici rade na projektu: https://www.youtube.com/watch?v=CglBqllIhzc
Finalna Video konferencija sa Grčkom, Turskom i Litvanijom, 24.03.2023: https://www.youtube.com/shorts/kxTnTL9zTW4
Diseminacija projekta, „Board Game CodeRace & SDGs“:https://www.youtube.com/shorts/-ey7kI4UlYM
    
Koautorka na projektu: Darina Poljak, OŠ Lukrecija Ankucić, Samoš